vineri, 27 ianuarie 2017

Zorba Grecul


E 3 a.m. şi iar mă trezesc.

În fiecare noapte la aceeaşi oră.

Îmi aduc aminte de o vecină care, în vară, m-a întrebat dacă e micuţa mea bolnavă şi dacă a plâns noaptea ce trecuse. S-a trezit ea să mănânce caise pe la 3 noaptea şi a auzit un copil plângând, nu era al meu?

-Nu. Nu prea doarme, seamănă cu mine, dar nu plânge noaptea. Au fost bune caisele?


Am citit Zorba Grecul în 2005, mă uit deseori lung la ea, s-o mai citesc o dată?
Într-o agendă din acea perioadă, găsesc apoi cele mai potrivite cuvinte...meşteşugite, înlănţuite misterios, ca un sărut... pe îndelete. Nu tot are legătură cu mine. Sau cu tine. În timp ce citeşti aceste cuvinte. Sau e posibil. Sunt atâtea nopţi de când nu dorm. 


Ce este libertatea?
 "Asta-i libertatea...Să ai o pasiune şi [...]deodată, să-ţi învingi pasiunea...să te eliberezi de ea pentru a te supune alteia, mai nobilă. Dar nu cumva e şi asta tot o formă de sclavie?"



Sensul vieţii?
"Totul are un sens ascuns...(fac o paranteză, nu zău? poate asta vrem să credem, ca să ne relaxăm un pic, să credem că deţinem controlul, închid paranteza) Oameni, animale, pomi, stele...ferice de cel care începe să le descifreze şi să ghicească ce spun, dar vai de el! Când le vede, nu le înţelege. Crede că sunt oameni, animale, pomi, stele. Abia după ani şi ani de zile, prea târziu, le descoperă adevărata semnificaţie". Ce m-au durut cuvintele acestea.



În ce să crezi?
"Nu cred în nimic şi în nimeni. Numai în Zorba. Omul e o brută. Eşti rău cu el: te respectă şi-ţi ştie de frică. Eşti bun cu el : îţi scoate ochii. Şi Zorba e o brută dar e singurul pe care-l am sub stăpânirea mea, singurul pe care-l cunosc. Toţi ceilalţi, nişte năluci. Când o să mor eu, totul o să moară".



Oamenii?
"Lasă-i în pace, nu le deschide ochii. Dac-o să le deschizi, ce-o să vadă? Mizeria în care trăiesc!"



Fericirea?
" Eram fericit, ştiam. Câtă vreme trăim o fericire, o simţim cu greutate. Abia după ce a trecut şi când privim în urmă, simţim câteodată -uneori cu mirare- cât  de fericiţi am fost."



Patriotism?
"Mulţi sunt patrioţi, că nu-i costă nimic".(hmm, nu seamănă cu patriotismul de pe feisbuc?)



Sensul?
"Multora le e teamă de zădărnicia lucrurilor, eu n-am nevoie să chibzuiesc. Nu mă bucur de cele bune şi nu mă amărăsc de cele rele".(???)



Diavolul?
"După scrisoarea asta, ai să pricepi ce om necăjit sunt. Numai când stau de vorbă cu tine gândesc că mai scap un pic de ipohondrie. Că şi tu eşti că mine, dar n-o ştii. Şi tu ai un diavol în tine dar încă nu ştii cum îl cheamă şi fiindcă nu ştii, te înăbuşi. Botează-l şi uşurează-te!"


Viaţa?
"De vreme ce n-am contract pe termen fix cu viaţa, dau drumul hăţurilor când ajung pe povârnişul  cel mai primejdios. Atâta pagubă dacă-mi frâng gâtul. Ce-am de pierdut? Nimic. Oricum, şi dacă le-aş face cum scrie la carte, tot mi-l frâng. Asta-i sigur!"


Nebunia?
"Fiecare om are câte-o nebunie, dar cea mai mare nebunie e să n-ai niciuna".


Femeile?
"Femeile au nasul fin şi-l simt degrabă pe bărbatul care le doreşte şi pe cel care nu le doreşte".


Omul?
"Omul, nefericitul de el, a înălţat în jurul prăpăditei sale existenţe o fortăreaţă înaltă, de necucerit, pretinde el. E locul în care se refugiază şi se străduieşte să aducă un pic de ordine şi de securitate. Nu există decât un singur duşman colosal, temut şi urât de moarte: Marea Certitudine".

Alt sens???
"Am să fac cu cărţile ce-ai făcut tu cu cireşele: o să înghit la hârtie până o să mi se facă greaţă, o să vomit şi-o să mă eliberez".

Poate că da :
"Fixam limite, separam posibilul de imposibil, omenescul de dumnezeiesc, ţineam strâns zmeul să nu-mi scape."(mie mi-a zburat).

Zorba Grecul, Nikos Kazantzakis. Ediţia pe care o am eu.

Interesant Zorba, nu? Acum sper să dorm.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Un an

A trecut un an de când mamaia nu mai e. Un an cu de toate. De parcă n-ar fi fost, De parcă am rămas agățați de o clipă tot acolo,  în martie...