Clienții
care caută pasta de dinți, spirtul și săpunul lichid pe cu totul alt
raion decât cel de cosmetice și când le indici direcția bună, se uită la tine neîncrezători, poate ești nouă și n-ai habar dar vrei să scapi de
ei.
Clienții care caută
carne pe raionul de detergent. Iar tu te uiți la ei cumva, că nu poți
să-ți ascunzi stupoarea și ei se uită la tine stupefiați, nu înțelegi
cuvântul carne? Carnea de porc, domnișoară! Ce, nu se găsește în
magazin? Le spui unde se găsește și ei pleacă în grabă, nemulțumiți și,
în viteză, se întorc totuși să-ți spună:
-Nu sunt din oraș, ce???
Chiar
așa.
Clienții care caută chibrituri și când le spui că sunt chiar în spatele lor, se uită uimiți, n-au observat și încep să-ți spună că le trebuie pentru un parastas, pungile, sacii de gunoi unde sunt, dar pungile de cadouri, nimic n-aveți în magazin, o să mă duc în altă parte și te ceartă și se ceartă și pleacă, fără să mulțumească. Niciodată.
Clintii care
caută Pronto(asta nu e reclamă, Pronto se vinde singur, oricum) și
întreabă de unul care să țină praful la distanță și le spui care
este(cel albastru, clasic), se gândesc să întrebe dacă acest Pronto ține
doar praful la distanță sau și nevestele, ha, ha, ce glumă bună, încă
unul pe care-l strânge verigheta.
Clienții
care doar verifică prețurile și apoi vin la tine să te certe că în altă
parte nu știu ce produs e mai ieftin. Sau că acel produs e apă chioară.
Că alt produs nu se găsește în acest magazin și degeaba le spui că e
marcă proprie LIDL, Carrefour sau Auchan, nu te aud, nu-i interesează,
aud și văd doar ce vor, merg pe aceeași linie ca în vremea comuniștilor,
când tuturor le era frică de cineva și toți așteptau să le facă statul
ceva, oricum, orice, numai să le facă și să nu facă ei. Au trecut 30 de
ani.
Clienții
care caută chestii de care n-ai auzit, poate că au produsele de la
copiii plecați în afară, poate că magazinul în care eșți momentan le-a
avut în alt sezon și nu le mai are și le spui că nu știi, să întrebe un
angajat, unul pe al cărui hanorac e scris chiar numele magazinului și se
uită la tine cu gura căscată, tu de ce nu știi, ce dacă pe hanoracul
tău scrie altceva? Și apoi le explici dar tot nu înțeleg și te întreabă
de Axion, cine nu știe de Axion iar dacă le spui, se uită urât la tine,
înseamnă că prima dată ai știut și n-ai vrut să le spui sau nu știi pe
ce lume trăiești, cum vii așa la lucru?
Clienții
care n-au noroc și întreabă de un anumit produs pe o rubensiană tanti
blondă, care în ziua respectivă nu are chef să fie întrebată nimic și se
ridică, ocupând tot aerul de pe raion, repezindu-se la ghinionist:
-Tu
vezi ce scrie aici? Scrie Auchan? Nu scrie! Atunci de ce mă întrebi pe
mine? Du-te să întrebi un angajat! Bietul om. Nu cred că mai vine în
magazin. Tuturor le e frică de ea. Trist.
Clienții
nemulțumiți de lipsa produselor, de schimbarea produselor de pe un
raion pe altul, de scumpirea lor și te întreabă pe tine de ce lipsește
din aprilie un gel de curățare, de ce Pronto e pe alt raion și
cauciucurile pe altul, dacă lichidul de parbriz e bun și îți spun
supărați că nu mai vin în magazin. Iar tu speri însă speri degeaba
fiindcă revin, cu mai multe resentimente, cu toate supărările de acasă, cum o fac si simplii lucrători comerciali și șefii lor din mai toate magazinele fiindcă oameni sunt și nu se pot dezbăra de probleme imediat.
Clienții
care probabil în lumea lor au o anumită funcție și vin cu funcția la
cumpărături și iau decizii tot cu funcția, se uită la tine de la
înălțimea funcției lor și au impresia că tot ce nu e cum vor ei, e
împotriva lor. Și nu e. Cum totul stă sub semnul impermanenței, cum
cuvintele pot să aline dar să și răscolească, cum din înțelegeri vechi se alege praful și disensiuni mici se transformă în dezacorduri și mai mari, cum valoarea unui om nu e dată
de mașină, kilograme, bijuterii sau rujul de pe buze, de lungimea
părului sau de lipsa lui, tot așa și clienții. Oameni. Trecători dar cu veleități de nemurire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu