luni, 10 februarie 2020

Despre una, despre alta

Un fel de zbor cu parapanta
Când eu am rău de înălțime
Asta-i despre mine, despre tine, despre oricine, despre nimeni(...)
Mă sperie când văd tot ce se-ntâmplă(...)

Cântau Grasu XXL și Maximilian, prin 2013. Și iar se-ntâmplă, în România anului 2020, o femeie este omorâtă de fostul soț împotriva căruia exista un ordin de restricție. Au rămas niște copii singuri. La fel cum am rămas copiii Nicoletei, și ea ucisă de fostul soț. Iar românașii, nu toți, dar mulți, ce fac? Își dau cu părerea: că o merita, că bine i-a făcut...știți? Sunt răi și proști fiindcă atâta pot. Am mai spus eu cândva și-mi mențin părerea, ce ai, ce ești, aia împarți. Daniela Crudu a  fost bătută, am citit zilele trecute. Și iar au fost cei mai mulți care s-au bucurat. Care au fost de partea răului. Că Daniela e o curvă. Că o merita. De parcă Daniela își făcea banii din troaca lor. Nu. Invidie au, de invidie sunt capabili. Cât să fii de labil psihic ca să te bucuri de răul altuia? Câtă invidie, câtă ranchiună să ai în suflet? Cât de obtuz să fii? Cu cât dezgust, scârbă și ură au fost crescuți acești oameni ca să-i judece pe alții? Și oamenii aceștia au copii. Cărora le împart aceleași "valori". Am parte și eu de comportamentul acesta din partea unora. Evident, nedoriți și neiubiți de mici, tratează până și cutiile Johnsonului cu dezgustul  și neiubirea în care au fost ei crescuți. Asta au, asta împart. 

Am citit nu de mult Orașul fetelor, de Elizabeth Gilbert, o poveste emoționantă, legată cumva de cel de-al doilea război mondial. Dar pentru mine e mai ales o poveste despre ipocrizie, sex și încercări de descoperire a sinelui. Și mai ales, despre acceptarea acestui sine. Fără perfidie. Căci să fii om bun, nu înseamnă neapărat să respecți toate regulile celorlalți. Ci să nu faci rău. Dacă poți să faci bine, să-l faci iar dacă nu poți să faci binele, măcar să nu faci rău. Plus că toți greșim. Tocmai fiindcă toți greșim, ar trebui să fim indulgenți la greșelile celorlalți. Să iertăm. Căci : În viață trebuie să înveți să iei lucrurile mai puțin serios. O piesă primește recenzii bune, după care se închide. O căsnicie arată solid, dar se termină cu un divorț. O vreme nu e război, pe urmă vine alt război. Dacă te agiți prea tare pentru toate, ajungi un om prost și nefericit, și cu ce te alegi? 

Elizabeth Gilbert, autoarea romanului Mănâncă, roagă-te, iubește și o femeie foarte influentă în lume(în primele o sută) mai spune așa:

În tinerețe(...) se întâmplă să cădem pradă impresiei greșite că timpul vindecă toate rănile și că, în cele din urmă, totul se așază într-o formă sau alta. Dar pe măsură ce îmbătrânim aflăm adevărul acesta trist: unele lucruri nu se pot repara. Unele greșeli nu se pot îndrepta-nici prin trecerea timpului, nici prin cele mai înflăcărate dorințe ale noastre. (...) aceasta este cea mai dură experiență dintre toate. După o vârstă, cu toții umblăm prin lume în trupuri făcute din secrete și rușine și durere și răni vechi și nevindecate. (Asta mă duce cu gândul la penultima carte citită, Pacienta tăcută a lui Alex Michaelides, dar despre ea voi vorbi cu altă ocazie).

Cheia romanului mi se pare a fi aici: 

                                                        

Print screen pentru cei foarte curioși

Continuă Maximiliam: 

Acum tot felul de gânduri -ndeamnă -mi dau cu presupusul
Ele nu știu deja știu dragostea-i răspunsul...

Am șters vreo 30 de "prieteni" de la "prieteni". aștept șteargă și cei care consideră femeile mai sus menționate merită ce-au pățit

Ne lovim de probleme în loc ne lovim de stele
Ne punem piedică în vremurile astea grele
Când ura sau prostia, ignoranța sau mândria spintecă tot...

2 comentarii:

Un an

A trecut un an de când mamaia nu mai e. Un an cu de toate. De parcă n-ar fi fost, De parcă am rămas agățați de o clipă tot acolo,  în martie...